تبریز تاب‌وتوان چنین آزمون‌وخطاهایی را ندارد / سیب‌های نارس شهرداری تبریز در راه است
تبریز تاب‌وتوان چنین آزمون‌وخطاهایی را ندارد / سیب‌های نارس شهرداری تبریز در راه است

شهرداری تبریز روز گذشته، با رونمایی از "طرح سیب" عزمش را برای خوب کردن حال شهروندان جزم کرده، اما ای‌کاش، همه‌چیز همین قدر سهل و راحت می‌توانست موجب خوب‌شدن حال مردم شود.

به گزارش نبض سخن، روز گذشته با برگزاری نشست رسانه‌ای، رسول جوانعلی‌آذر، مسئول سازمان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی، از اجرای پویش همگانی یک قدم برای حال خوب در سطح شهر (با عنوان کلی بیایید بگوییم سییییب) خبر داد و تاکید کرد قرار است بخش اعظم برنامه و بودجه فرهنگی سازمان، سال آینده، برای این طرحِ سراسری هزینه شود. وی اضافه کرد که برنامه‌های مختلف تقویمی و مناسبتی سال آینده، در قالب همین طرح بزرگ اجرا خواهد شد.
سیبی که روز گذشته سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی، برای اصحاب رسانه رونمایی کرد، در نگاه اول، سرخ و آبدار بود؛ حتی می‌توان گفت از نیازهای امروز جامعه، اجرای مطلوب چنین برنامه‌هایی است. اما محتوای مباحث دیروز، نشان داد، طرح مد نظر سازمان فرهنگی، فاصله بی‌کران با شرایط واقعی و اجرایی دارد. به چند دلیل مهم:

۱) طرحی که قرار است به مدت یک سال، کلیه شئونات فرهنگی و اجتماعی شهر را پوشش دهد، قطعاً باید پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی داشته باشد. اما طرح سیب، بسیار ناپخته به نظر می‌رسد و اصلاً گویا همین چند روز پیش کلید زده شده است!

۲) پویش سراسری سیب در حالی وارد مرحله سفارش لوگو شده که پیگیری‌ها نشان می‌دهد اعضای شورا، از جمله کمیسیون فرهنگی، از اجرای آن به کلی بی‌خبرند! بنابراین طرح بدون اینکه مراحل قانونی خود را سپری کند، وارد فاز فراخوان و اجرا شده‌است!

۳) اساساً چنین طرح جامعی، در سطح برنامه‌های راهبردی شهردار است و باید توسط ایشان معرفی شود، نه در سطح سرپرستی سازمان. در غیر این صورت، طبیعی است که مدیران اصلی شهرداری و روسای نواحی مختلف شهرداری، از چنین طرحی تمکین نخواهند کرد.

۴) سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، در چهار سال گذشته به کرّات تغییر مدیریتی داشته است. به فرض ادامه این روند، بیم آن می‌رود که طرح، نیمه‌کاره رها شود و مدیر بعدی هم انگیزه و علاقه‌ای برای پویش سیب نداشته باشد.

۵) مسئول سازمان فرهنگی، روز گذشته حتی عاشورا را هم ذیل این برنامه معرفی کرد و گفت قرار است با اجرای این طرح، سال آینده، زیبایی‌های عاشورا را نشان دهیم!! گویی اینکه در ۱۴۰۰ سال گذشته، فرهنگ و ایثار و شهادت با ترسیم نازیبایی‌ها بوده و امسال پویش کارت‌پستالی شهرداری، قرار است این روند را دگرگون کند!! بیم این می‌رود که مفاهیم هویتی و اعتقادی شهر، مورد دست‌اندازی این طرح ناپخته قرار گیرد.

۶) شهرداری تبریز، در سال‌های اخیر، و به خصوص پس از سریال دستگیری‌ها، با افت چشمگیر مقبولیت عمومی مواجه بوده، بنابراین به نظر نمی‌رسد چنین طرح‌هایی، اقبال مردمی را به همراه داشته باشد. قرار است برنامه‌های جاری و وظایف احصاشده شهرداری، با رنگ‌ولعاب جدید، به شهروندان عرضه شود. اسم دیگر این کار، رزومه‌‌سازی است و نتیجه آن، جز هدررفت میلیاردها تومان پول زبان‌بسته مردم و حیف‌ومیل صدها قواره بنر و اقلام تبلیغاتی نیست. تبریز دیگر تاب‌وتوان چنین آزمون‌ و خطاهایی ندارد.

به قلم : میثم رسولی